Давно відомо, що легше не
сваритися, аніж потім миритися. Дорослі іноді набувають такої життєвої мудрості
запізно... але ж дітей можна навчити! Гімназійна медіація - це, мабуть, найменш
конфліктний і найбільш миролюбний спосіб заздалегідь, ще до виникнення,
«втопити» будь-який конфлікт. А якщо сварка уже почалася - то цей метод
найефективніший для врегулювання у гімназійному середовищі, такому пластичному
і такому схильному до підвищеної емоційності...
Гімназія - це частинка суспільства. І так само, як у «великому світі»
вирують пристрасті і створюються «кризові групи» і «загони швидкого реагування»
- так і у школі можна, а як кажуть експерти - і потрібно! - вдаватися до
подібних заходів.
Так адміністрацією гімназії спільно з практичним психологом було прийнято
рішення створити – ГІМНАЗІЙНУ СЛУЖБУ ПОРОЗУМІННЯ.
Гімназійна служба порозуміння (ГСП) - це команда підготовлених
старшокласників-посередників (медіаторів), які допомагають своїм ровесникам
розв'язувати конфлікти мирним шляхом, використовуючи у роботі відновні практики
- медіацію однолітків, коло тощо - і працюють над формуванням безпечної
атмосфери в навчальному закладі. Роботу ГСП організовує координатор, зазвичай
психолог, який пройшов підготовку і володіє знаннями та навичками з організації
та керування ГСП.
Діяльність ГСП базується на принципах відновного підходу, який передбачає:
- Повагу до особистості, віру в її здатність вирішувати конфлікти у
найкращий для себе спосіб - учасники конфлікту активно залучені до процесу
обговорення та самостійно приймають рішення щодо подальших дій; тому медіатор -
це не суддя, не порадник, а "той, хто допомагає спілкуватися".
- Відповідальність у стосунках та по відношенню до інших - процес
переговорів побудовано таким чином, щоб учасники конфлікту мали можливість
зрозуміти один одного, усвідомити власні вчинки та наслідки, до яких вони
призводять, тобто власну відповідальність. Атмосфера довіри і поваги сприяє
тому, що учасники конфлікту охочіше беруть на себе зобов'язання щодо
виправлення ситуації або відновлення стосунків.
- Віру в кожну особистість та її
здатність змінюватися - вирішення конфлікту за участю медіатора побудовано як
процес переговорів партнерів, а не суперників, що сприяє засвоєнню учнями іншої
конструктивної моделі розв'язання конфліктів, яку вони можуть використовувати в
майбутньому.
Для створення гімназійної служби порозуміння було проведене анкетування
учнів та відбір потенційних кандидатів для проходження навчання відповідно до
наступних критеріїв: авторитет серед учнів та педагогів, бажання бути
медіатором, участь у позашкільній роботі тощо. Далі була проведена співбесіда
із потенційними кандидатами, згідно з такими критеріями: розвинені
комунікативні навички, співробітницький підхід у ситуації конфлікту тощо.
Наразі іде підготовка команди (координатора та гімназістів-медіаторів) для
роботи в ГСП, проведення тренінгу "Базові навички медіатора ГСП".
Наші медіатори вже знають, що медіація – це добровільний і
конфіденційний процес, у якому нейтральна третя особа (медіатор) допомагає
сторонам знайти взаємоприйнятний варіант вирішення ситуації, що склалася.
Особливою рисою медіації є те, що сторони спільно беруть на себе
відповідальність за прийняття рішення та його виконання. Під час проведення
медіації сторони мають дотримуються наступних принципів:
Добровільність – кожна зі сторін добровільно приймає рішення щодо
участі у переговорах і усвідомлює, що рішення може бути досягнуте тільки шляхом
співробітництва; можливість добровільного припинення процесу на будь-якому
етапі.
Розподіл відповідальності – сторони несуть відповідальність за
прийняття рішення та його виконання, медіатор – за дотримання правил та
принципів процедури.
Нейтральність, безоціночність – під час процесу медіатор не займає
позицію однієї зі сторін, не оцінює їх, а в рівній мірі допомагає обом.
Медіатор є нейтральним по відношенню до конфлікту (не «втягується» у суперечку)
і, в той же час, щиро прагне допомогти сторонам знайти найкраще для обох
рішення.
Конфіденційність – усе, що відбувається на медіації не розголошується
ні медіатором, ні сторонами. За винятком ситуацій, коли сторони планують
завдати шкоди собі чи комусь.
Вирішуючи конфлікт за допомогою медіації, сторони повинні налаштуватися на
співробітництво, і це є головною задачею медіатора – спеціально підготовленого
посередника у вирішенні конфліктів, який однаково підтримує обидві сторони та
допомагає їм знайти взаємоприйнятне рішення. Важливо зазначити те, що медіатор
не має права вирішувати конфлікт за учасників, натомість медіатор:
допомагає, щоб кожен учасник висловив своє бачення ситуації;
слідкує, щоб усі учасники почули версію протилежних сторін;
визначає, узагальнює і перераховує питання, щодо яких здійснюватимуться
переговори;
визначає спільні позиції та інтереси сторін.
Медіація у гімназії - інноваційний підхід до вирішення міжособистісних
конфліктів, які виникають між учасниками навчально - виховного процесу, метою
впровадження якого є реалізація практики конструктивної ненасильницької
взаємодії у конфліктних ситуаціях.
Немає коментарів:
Дописати коментар